View previous topic :: View next topic |
Author |
Topic : "Traditional art education in Sweden?" |
buyuu member
Member # Joined: 08 Jan 2001 Posts: 71 Location: Stockholm, Sweden
|
Posted: Sat Jun 08, 2002 6:53 am |
|
![](templates/drizz/images/hrline.gif) |
Believe me, I have searched everywhere, high and low, and have not been able to find much anything. What I mean is art education stressing the basics of drawing and painting.
Ofcourse it all makes sense if you look at contemporary art in galleries here, so I dont blame them...Not sure how many swedes are around here, but you never know... |
|
Back to top |
|
Returner member
Member # Joined: 01 Oct 2000 Posts: 350 Location: Sweden, Stockholm
|
Posted: Sat Jun 08, 2002 3:02 pm |
|
Finns en massa olika st�llen, orkar inte rabbla upp alla just. Men denna site har dom flesta l�nkarna till olika konstutbildningar v�rlden �ver. Inklusive sverige.
Syo-guiden
Kom bara ih�g att det �r du som l�r dig sj�lv! Andra kan bara pusha dig i r�tt riktning,det �r du som st�r f�r allt jobb.
Men att ha n�gon av Spooges kaliber som l�rare l�r ju inte direkt hindra ens utveckling � andra sidan ![](images/smiles/icon_smile.gif) |
|
Back to top |
|
Returner member
|
Posted: Sat Jun 08, 2002 3:06 pm |
|
Finns det n�gon svensk h�r f�rresten som har g�tt p� konstskola utomlands? I USA eller n�got annat land �n dom i norden?
Hur var det is�nnafall?? J�mf�rt med sverige? |
|
Back to top |
|
buyuu member
|
Posted: Sat Jun 08, 2002 5:59 pm |
|
Tack, men jag tror tyv�rr du har fel .
Det jag menar �r att det verkar inte finnas n�gon konst skola som har _inriktning_ p� att man ska bli skicklig p� att teckna och m�la(i Sverige). Och d� menar jag p� n�got h�gre niv� �n absolut nyb�rjare.
Jag har pratat med en hel dr�s konstl�rare om det h�r... I Sverige �r det mestadels "fri konst" och "abstrakt expressionism" som g�ller,dvs utbildningarna �r v�ldigt breda och man f�r g�ra lite vad man vill. Sj�lvklart �r det upp till en sj�lv att l�ra sig, men det underl�ttar att ha n�gon stans att g� till. Och om man nu ska spendera massa $$ p� konstutbildning s� �r det f�rdelaktigt att ha en l�rare med samma inriktning som en sj�lv... |
|
Back to top |
|
Returner member
|
Posted: Sun Jun 09, 2002 12:56 am |
|
Ok du formulerade din fr�ga lite luddigt, men om det �r som du s�ger ser jag ingen annan utv�g f�r dig �n att f�rs�ka �ka utomlands och s�ka lyckan. Syo-guiden hade en massa l�nkar till s�dana st�llen.
Men menar du att konstfack inte l�gger n�gon vikt p� teckning/m�lning?? Det m�ste v�l finnas n�gon hardcore utbildning som har den inriktningen i Norden iaf? |
|
Back to top |
|
zaar member
Member # Joined: 13 Sep 2000 Posts: 128 Location: Stockholm, Sweden
|
Posted: Sun Jun 09, 2002 2:05 am |
|
well since all of this is in swedish already I might just go along...
returner: har h�rt f�ljande av en kompis som k�nner en elev p� konstfack/fri konst: att hon hade "gl�mt" hur man ritade eftersom de bara h�ller p� och g�r videoinstallationer och l�ser video manualer...
Jag har ingen personlig erfarenhet av konsth�gskolerna i sverige. Men den bild jag har f�tt av dem �r att de �r v�ldigt inrikriktade p� id�baserad konst. Om man vill l�ra sig teknik och sj�lva "hantverket" s� �r det nog de l�gre utbildningarna (eller vad man ska kalla dem) som g�ller. De flesta som g�r p� en konsth�gskola har g�tt ett eller flera �r p� en f�rberedande utbildning.
Sj�lv s� har jag precis avslutat en s�n utbildning. Jag gick linje 1 p� Konstskolan i Stockholm. Andra grundl�ggande/f�rberadande skolor i Stockholms om r�det �r: Basis, Gerlesborg, Nyckelviksskolan och Idun Lov�n. Det finns fler men det h�r �r de som jag kommer ih�g just nu. Jag �r n�jd med mitt �r p� Konstskolan, den kan jag rekomendera om man vill l�ra sig grunderna i "allt". Nyckelviksskolan har jag h�rt mycket posetivt om. De andra vet jag inte s� v�rst mycket om, mer �n att Basis har v�ldigt mycket modellstudier (om jag inte minns fel).
Det som returner skrev om att det �r du som l�r dig sj�lv �r n�got du aldrig f�r gl�mma! Det spelar inte n�gon roll vilken skola eller vilka l�rare du har om du inte sj�lv ser till att l�ra dig. Jag har sett m�nga som bara suttit och sl�sat bort sin tid, typ v�ntat p� att l�rarna ska komma och l�ra dom...
Hoppas det h�r hj�lpte p� n�got s�tt ![](images/smiles/icon_smile.gif) |
|
Back to top |
|
buyuu member
|
Posted: Sun Jun 09, 2002 2:19 am |
|
Kul med lite svenskar h�r . En av dom jag har pratat med har varit l�rare p� konstfack.. Och han kunde intyga att deras konst linje inte var n�t f�r mig, att jag borde �ka till n�t �ststatsland eller n�t..haha D�remot �r dom p� industridesign j�vligt duktiga.
Det var n�got i den h�r stilen jag t�nkte mig; http://www.angelartacademy.com/
en liknande skola finns i Norge: http://www.trstudio.no/.Just i Florens finns det m�nga av dom h�r traditionella atelj�-skolorna. En del som g�tt d�r(har lurkat lite p� olika forum) h�jer dom till skyarna medans andra s�ger att dom �r v�ldigt bra om man vill l�ra sig m�la av ett �pple exakt men att det tar k�l p� ens kreativitet. I USA finns det juh en hel del, bl.a Art-Center d�r en viss herr Mullins gick,om jag inte minns fel.
Just nu har jag g�tt tv� terminer p� folkh�gskolans tecknings och m�lningslinje.V�ldigt trevliga l�rare och s�,
men det var v�l lite si och s� med undervisningen. Vi hade t.ex bara en dag med perspektivl�ra. Det mest grundl�ggande hur man g�r en kub som st�r ensam i �knen... N�r jag fr�gade om mer komplexa f�rem�l typ bilar o liknande (som p� [url=http://www.drawthrough.com/)]http://www.drawthrough.com/)[/url]
svarade hon"jamen anv�nder man inte datorer nuf�rtiden f�r s�nt?". Sammanfattar v�l deras attityd ganska bra,tycker jag. Ribban f�r f�rest�llande teckning ligger inte s� h�g.
[ June 09, 2002: Message edited by: buyuu ] |
|
Back to top |
|
henrik member
Member # Joined: 26 Oct 1999 Posts: 393 Location: London UK
|
Posted: Sun Jun 09, 2002 6:01 am |
|
Well, eftersom du kikar pa industridesign nar du refererar till att rita, varfor inte bara ga industridesign? Ume� har en valdigt bra utbildning.
Vad har du for m�l med ritandet? Fraga dig sjalv det forst och framst, sedan ar det nog lattare att hitta en bra vag dit. |
|
Back to top |
|
buyuu member
|
Posted: Sun Jun 09, 2002 4:01 pm |
|
Tja Henrik, hur g�r det med "matte-m�landet" (vad s�ger man p� svenska)? Mitt m�l; Bara jag f�r skapa bilder p� ett eller annat s�tt.. Men som dom flesta h�r �r jag ett stort spooge-fan, s� jag har l�nge varit intresserad av matte painting. Vad anser du beh�vs f�r att man ska kunna jobba med det? Min tanke just nu �r att skaffa mig en ordentlig grund med teckning och m�lning. Tack p� f�rhand! |
|
Back to top |
|
Dr. Bang member
Member # Joined: 04 Dec 2001 Posts: 1425 Location: DENHAAG, HOLLAND
|
Posted: Sun Jun 09, 2002 4:51 pm |
|
FSDKA ASKL IOE KLflasj klasd; jsd sdajfsl;dj l;sdj ;sd kjs;djfla;s asl;;out oasdj kasldf kasl 1!!!!!!!!! kfalsjfie;ila; kasjklfasjdl; feapwi p0asiop ,.cxznvx,cznvx,n weut ew asd; klasdjf las fjas klsdj opiew jkls !h LOL OLOL OOMG OMG OMG OGMO !!!!!! HALK SFD ROOFLE!!!!!!1 sklasl iasQ; FDMVVAR NDCN XKCLHG RE SD SAKL SDHGIOW KSL JWAK PFSD asl iasQ; FDMVVAR NDCN XKCLHG RE SD SAKL SDHGIOW KSL JWAK PFSDasl iasQ; FDMVVAR NDCN XKCLHG RE SD SAKL SDHGIOW KSL JWAK PFSDasl iasQ; FDMVVAR NDCN XKCLHG RE SD SAKL SDHGIOW KSL JWAK PFSDasl iasQ; FDMVVAR NDCN XKCLHG RE SD SAKL SDHGIOW KSL JWAK PFSDasl iasQ; FDMVVAR NDCN XKCLHG RE SD SAKL SDHGIOW KSL JWAK PFSDasl iasQ; FDMVVAR NDCN XKCLHG RE SD SAKL SDHGIOW KSL JWAK PFSDasl iasQ; FDMVVAR NDCN XKCLHG RE SD SAKL SDHGIOW KSL JWAK PFSDasl iasQ; FDMVVAR NDCN XKCLHG RE SD SAKL SDHGIOW KSL JWAK PFSDasl iasQ; FDMVVAR NDCN XKCLHG RE SD SAKL SDHGIOW KSL JWAK PFSDasl iasQ; FDMVVAR NDCN XKCLHG RE SD SAKL SDHGIOW KSL JWAK PFSDasl iasQ; FDMVVAR NDCN XKCLHG RE SD SAKL SDHGIOW KSL JWAK PFSDasl iasQ; FDMVVAR NDCN XKCLHG RE SD SAKL SDHGIOW KSL JWAK PFSD
TYPE THEM IN ENGLISH SO I CAN READ TOO! I"M INTERESTED TOO YOU KNOW |
|
Back to top |
|
henrik member
Member # Joined: 26 Oct 1999 Posts: 393 Location: London UK
|
Posted: Mon Jun 10, 2002 1:03 am |
|
Dr.Bang> Sorry, I think this is relevant to swedes only. Unless you plan to move to Sweden. (Very similar to Holland, only girls are prettier in Sweden ).
buyuu> Hej hej. Matte painting-jobbet flyter pa fint. Sitter pa tunga grejer just nu, och The Mill har ganska stora planer for mig.
Men vad galler matte painting; det ar en ytterst liten industri, och valdigt hard konkurrens. Jag skulle foresla att du lar dig rita och mala forst och framst, eftersom visual "awareness" ar grunden i allt du gor.
Vad jag tycker du ska forsoka forsta ar att matte painters idag inte enbart maste kunna mala. Det ligger lika stor vikt, om inte mer, i allt ovrigt jobb utanfor paintandet.
Lar dig kommunicera, det ar nr 1. Du jobbar i grupp, och du har stort ansvar infor dina arbetskamrater och shots. Du maste vara en de andra kan lita pa.
Lar dig Photoshop, det verktyg du jobbar mest i.
Lar dig om allt ovrigt. Som matte painter m�lar du oftast inte hela bilder eftersom det ar for tidskravande och inte kostnadseffektivt.
Detta torde inkludera pixlar, RGB, Film output, Media transfer, "film grading", compositing sasom "Flame", "Inferno", "Combustion".
Lar dig 3D. Matte painting som "stills" anvands ytterst sallan. Sa lar dig 3D och 2D/3D tracking. Vi anvander Boujou(spelling ?) och Shake for 3D tracking.
Jag rekommenderar att du gar en utbildning, tex i Skelleftea, Umea eller Nacka Strand Graphic Studio. Lar dig Flamen, och bygg pa dina kunskaper darifran. Forsok fa erfarenhet inom reklam i Sverige, antingen genom matte painting eller 3D. Det ar inte latt att fa jobb pa nan stor studio utomlands direkt som matte painter.
Skaffa kontakter i Sverige och utomlands. Skicka reels, och etablera kontakter. Forsok fa frilansjobb dar du kan.
Nu blev ju inte det har speciellt mycket "traditional art education" i Sverige, men du skrev matte painting som m�l. Sa las igenom det jag skrivit, och tank igenom din situation. Vad ar din plan?
* Vart vill du jobba?
* Nar vill du jobba dar?
* Villig att flytta?
* Uppgifter/Ansvar?
* Etc, etc
Sjalv vill jag inte jobba i USA pa tex ILM. Manga anvander det som en utgangspunkt i sina karriarer, och ett satt att komma vidare. Dina ansvarsomraden ar begransade, och du maste deala med foretagspolitiken som kan vara hard. (Nar du skriver kontrakt med ILM star det klart och tydligt; "Diskutera INTE Star Wars med George Lucas, da blir du avskedad".)
Hope this helps.
[ June 10, 2002: Message edited by: henrik ] |
|
Back to top |
|
buyuu member
|
Posted: Mon Jun 10, 2002 1:39 am |
|
Tusen tack f�r ett super-informativt inl�gg, Henrik! Det gav en hel del att t�nka p�... |
|
Back to top |
|
|